1. mai 2021

Digital markering av 1. mai 2021

Kjære innbygger her på Hvaler.

Gratulerer så mye med dagen i dag!

Hvem skulle tro at krav om avstand og forbud mot reiser og treff  med familien, venner og kjente skulle bli en del av hverdagen?

At vi for andre år på rad skulle være forhindret fra å møtes  bak faner og til sosialt treff på Folkets Hus i dag ?

Vi må også i år feire dagen digitalt. Vi er klar over sårbarheten i samfunnet  og om de tragedier som har rammet mange  både gjennom sykdom og død, og de som har mistet jobben.

Det er mange arbeidstakere som dette året har opplevd å bli permittert og oppsagt. Mange opplever sosial isolasjon. For noen har det dessverre blitt så ille at de har måtte stå i matkø, fordi de ikke har hatt penger til å brødfø seg selv og sin familie. Det kan Kirkens Bymisjon fortelle om. Sånn kan vi ikke godta at det er i 2021. Selv om vi står midt i en pandemi. Velferdsstaten har gjennom mange år blitt plukket fra hverandre , bit for bit av den sittende blå regjeringen. Det vil Arbeiderpartiet gjøre noe med.

Arbeiderpartiet vil gjenoppbygge velferdsstaten og sørge for at alle har et sikkerhetsnett når krisen rammer.

For nå er det vanlige folks tur.

Årets 1. mai markerer også starten på en valgkamp som MÅ ende med et skifte.

Norge trenger ny kurs i den retningen som tidligere har bygget landet, som er en av årsakene til at vi har kommet gjennom krisen på en bedre måte enn andre land.

Fordi det er slik- Vi får til mer sammen enn hver for oss.

Norges vei fra fattig samfunn til et rikt land handler aller mest om et sterkt fellesskap og om å få til noe sammen.

Koronakrisen har nok en gang vist oss verdien av fellesskapet vårt, -en sterk offentlig helsetjeneste og et organisert arbeidsliv.

Et godt offentlig og helhetlig  helsevesen, med faste ansatte og god kompetanse. Høy tillit og sterk solidaritet mellom mennesker det er Norge på sitt aller beste.

Vi skal jobbe for at flere hundre tusen nordmenn skal tilbake i arbeid. Velferdsstaten skal favne alle. Sikre en god skole, helsetjenester i verdensklasse og en god og trygg omsorg for våre eldste.

Uansett hvem du er, og om du bor midt i sentrum eller på den ytterste øy.

Vi skal bidra til å redde verden fra klima- og naturkrisen på en måte som reduserer forskjellene og skaper arbeidsplasser i Norge. Og dere!!! -vi skal ta hverdagen  tilbake når koronakrisen endelig er over og vi kan leve som normalt igjen.

Historisk har lange perioder med sosialdemokratiske regjeringer og et grunnfestet trepartssamarbeid  –samarbeid mellom stat , arbeidsgiver og arbeidstager,  har vi bygget en nasjon der ordet FELLESSKAP, fellesskapsløsninger og frivillighet viser seg å være nøkkelen til å løse dagens utfordringer.

Jeg vil nevne tre navn, på tre velferdsbyggere. To av dem, etter krigen. To av dem i Einar Gerhardsens samtid. Den ene var Gros far, Gudmund Harlem som var helse og sosialminister. Den andre finansminister Per Kleppe. Gudmund Harlem han er jo arkitekten bak det store velferdsløftet som ga oss alle muligheten for enten  alderstrygd eller uføretrygd. Når det gjelder Per Kleppe så er jo han knytte til disse Kleppe pakkene. Som i lavkonjunkturperiode ble satt inn for å sikre næringslivet og med det ikke minst sikre arbeidsplassene. Den tredje av disse, Jens Stoltenberg må vi også ha med i dette bildet.

Det er jo fordi Jens var jo bygger og arkitekt bak det som heter Statens pensjonsfond utland Men som vi kjenner som Oljefondet et fond som skal sikre oss at kommende generasjoner de får det samme gode velferdssystemet som vi i dag nyter godt av.

Det er viktig å trekke frem påvirkningen sosialdemokratiske ledere og regjeringer, i nært samarbeid med fagbevegelsen, har hatt for å utligne sosiale forskjeller,  skape trygghet for arbeidsplasser og bygge tillit.

Tillitt mellom hver enkelt av oss. Tillitt mellom lokale og sentrale myndigheter og innbyggerne.

Tillitskrisen i USA og enkelte europeiske land, der høyrepopulismen blomstrer, er den tragiske motsetningen, en tillitskrise som ikke bare truer liv og helse, men også demokratiet som samfunnsform.

Over tiår har vi bygget opp en sosialdemokratisk samfunnsmodell i Norge tuftet på frihet, -Økonomisk frihet til å selv kunne velge sitt liv fremfor å stå med lua i handa -eller mobilen i handa som man gjør i dag…

-likhet. Like muligheter, uansett bakgrunn.

De store oppgavene løser vi best sammen i felleskap. Det gir oss mye større frihet

Dere! Nå er det vanlige folks tur!

Erna Solbergs regjering, støttet av Frp med Sylvi Listhaug som leder, skal skiftes ut med en regjering der statsministeren er Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre. Dette som en god oppfølging av det lenge etterlengtede skiftet vi fikk med Mona Vauger som ordfører på Hvaler ved siste kommunevalg.

I valget som kommer er det viktig å løfte frem den sosialdemokratiske plattformen som bygger på sterke offentlige felleskapsløsninger   for utviklingen av skoler og universitet, barnehager, eldreomsorg og helsevesen.

I tillegg tar vi også med oss den historiske tryggheten om Arbeiderpartiets evne til å tenke NYTT når det kreves, både for klimakrisen, og når vi skal tilbake til en normal hverdag etter pandemien.

Veien over til grønne arbeidsplasser krever god og trygg styring og evne til å se helhet og samfunn over tid.

Det er bare et godt og slagkraftig Arbeiderpartiet som kan gjøre den jobben.

Som evner å favne helheten og som også tidligere har vist klok styring mot de verdiene vi setter høyt i dag.

Disse verdiene må også ligge til grunn i femtiden.

En miljøsak av stor betydning både lokalt og nasjonalt er situasjonen for Oslofjorden. Her er det nå samlet mye dokumentasjon på bortfall av viktige arter både av fisk og fugl forurensing fra byer og tettsteder, sterkt press på friområdene tonnevis med søppel som hvert år må fjernes fra sjøbunn og strender.

En bærekraftig forvaltning av Oslofjorden er viktig, og det er viktig at Fiskerne i Utgårdskilen blir lyttet til, fordi de har kunnskap om omstilling og nytenkning i forhold til fremtidens fiskeri.

Etter Stortingsvalget i høst, kan vi med glede ønske Jon Ivar Nygaard velkommen som ny Arbeiderparti-representant på Østfoldbenken. Han vil  snakke mye om behovet for å virkeliggjøre planene om dobbeltspor på Østfoldbanen når han tar plass på Stortinget. Jon Ivar vil også jobbe med Oslofjordens situasjon, temaområder han også har vært opptatt av som ordfører i kystkommunen Fredrikstad og med familiehytte på Hvaler.

LO har gjennom historien hatt mange sterke ledere. Ledere som har betydd mye for utviklingen av Norge som velferdsstat med et høykompetent helsevesen.

LO leder Hans Christian Gabrielsen var en leder av beste merke – sterk i posisjonen som talsmann for sine medlemmer, kompromissvillig der kompromisser må til for å komme videre og internasjonalt orientert i troen på EØS-avtalen.

Gabrielsen var en LO-leder som så muligheter i den kompliserte framtida av hensyn til klima og av hensyn til arbeidsplasser. Han var som flere understreket da dødsbudskapet kom, en person av «hel ved», en nasjonsbygger Norge hadde trengt i utfordrende tider. Det er med de verdiene bauten Hans Christian Gabrielsens representerte at vi hilser 1. mai-dagen og tar disse verdiene med oss i arbeidet for et regjeringsskifte ved valget i september.

Kjære innbygger!

Nå er det din og min tur.

Nå må vi jobbe for felleskapet, rettferdig fordeling og gode hverdager!

Nå er det vanlige folk sin tur!