Hvaler Høyre sprer desinformasjon om Hvaler Arbeiderparti

Hvaler Høyre kritiserer særdeles uberettiget Hvaler Arbeiderpartis innsats for å gjøre Oslofjorden frisk igjen og sier spydig: «På dorske politikere venter torsken forgjeves». Dette er «fake news» uten belegg i virkeligheten. Dette tyder også på at Høyre bevisst overser vår invitt til konstruktiv dialog.

Høyre viser til Arbeiderpartiets interne arbeid og etterlyser hva Arbeiderpartiet «tenker om saken på Hvaler». Vi har gitt klart uttrykk for en mangesidig tilnærming til utfordringene i Oslofjorden, mens Høyre tydeligvis mener at «saken» er prosjektet «Krafttak for kysttorsken». Sluttrapporten fikk kommunestyret til orientering i januar. Den har regjeringen forholdt seg til i utarbeidingen av Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden og Stortingsmeldingen om Marint vern fra mars/april i år. Men denne type fagrapport skal ikke behandles som egen sak i Hvaler kommunestyre. Kommunestyret vil bli involvert når Klima – og miljødepartementet inviterer kommunene og andre til å uttale seg om de foreslåtte tiltakene i planen for Oslofjorden. Her inngår «å vurdere nærmere regulering av trålaktivitet på bakgrunn av ny kunnskap som rapporten Krafttak for Kysttorsk og Frisk Oslofjord, i forbindelse med evalueringen av gjeldende kysttorsktiltak i Oslofjorden i 2022». Hvaler Arbeiderpartiet har selvsagt ingen kontroll over tempoet i denne prosessen. Det er det regjeringen som bestemmer. Det understreker det absurde i Høyres påstand om at Arbeiderpartiet vil ha mer prosess og mer forskning fordi vi vil bruke mer tid. På hva? Uansett de mange grunnløse angrep fra Høyre, foretrekker Hvaler Arbeiderparti fortsatt et konstruktivt samarbeid med de politiske partiene i kommunestyret i stedet for polemikk i media. Da vil Hvaler kommune bedre kunne ivareta sine interesser når vi skal bidra til oppfølgingen av Oslofjord-planen.

Regjeringen vil ifølge stortingsmeldingen «etablere eit pilotprosjekt i tilknyting til ein eller fleire av nasjonalparkane i området Skagerrak–Oslofjorden for å byggje opp igjen økosystem og byggje opp kunnskapen om effekt av slike tiltak». Hvaler Arbeiderpartiet har arbeidet mot Østfold Arbeiderparti og Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Første nestleder i Stortingets energi – og miljøkomite, Espen Barth Eide, møtte nylig representanter for fiskerinæringen i Utgårdskilen til en fruktbar meningsutveksling. Han tar med seg næringens synspunkter når komiteen arbeider med sin innstilling som skal avgis 25. mai. Hvaler Høyre kan jo spille inn til sine stortingspolitikere at det er utelukkende forskerne som vet best, og at fiskerne har lite å by på. Et slikt innspill ville vel følge naturlig av at Hvaler Høyre finner det overraskende at «Ap mener det er fiskerne som sitter med kompetansen på marine økosystemer i ytre Oslofjord». Det må være ille fornærmende for våre egne fiskere å bli fortalt at deres erfaringer har liten verdi når rammevilkårene for forholdene for bærekraftig

fiskerivirksomhet skal vedtas. At Hvaler Høyre sier at de heller vil bygge sine beslutninger på forskere med tiårig forskerutdanning på universitet, får bli deres greie. Hvaler Arbeiderparti gjentar gjerne med ettertrykk at før regjering og Storting fatter vedtak, er det viktig også å lytte til fiskerne som kan Oslofjorden. Den er deres arbeidsplass. Og de har bidratt til å utvikle moderne og mer bærekraftige utgaver av trålingsmetodene og er innstilte på å bidra til det grønne skiftet i fiskerinæringen.

Fiskerne har videre reagert kraftig på at Havforskningsinstituttet i «Krafttak for kysttorsken» fremhever at reketrålingen har et hovedansvar for den elendige tilstanden i Oslofjorden. Instituttets forslag om flere trålfrie soner har vakt berettiget harme. Fiskerne mener at allerede eksisterende trålfrie områder i Ytre Hvaler nasjonalpark og i Rauerfjorden kan brukes i det foreslåtte pilotprosjektet.

Høyre bør ellers notere seg at Havforskningsinstituttets direktør sier i FB at «vi ikke har formidlet tydelig nok det sammensatte årsaksbildet for kysttorskens kritiske situasjon. Å dele kunnskap og erfaring gjør forvaltningen bedre. Da er det viktig med god dialog med næringen og de andre involverte aktørene – her kan vi alltid bli bedre. Vi har derfor nylig snakket sammen for å finne frem til løsninger for å bevare kysttorsken og få mest mulig robuste økosystemer». Det direktøren viser til, er et møte med Fiskerlaget Sør.

Til slutt, det er smigrende at Hvaler Høyre synes å mene at et sprekt Hvaler Arbeiderparti sitter med nøkkelen til helbredelse av Kysttorsken. Dessverre må vi skuffe Høyre. Vi har ikke funnet noen Snåsamann i våre rekker. Vi må derfor finne alternativ medisin. Hvaler Høyre bør for sin del stikke fingeren i bløtbunnen i Oslofjorden og finne tilbake til virkelighetens verden. Da vil det være lettere å bidra til gode løsninger på Oslofjordens utfordringer som Hvalersamfunnet kan stå sammen om.

Roy HansenLeder Hvaler Arbeiderparti

Rolf BaltzersenLeder for kommunestyregruppa