Klima, natur, miljø og friluftsliv

Hvaler et godt sted å bo

Klima, natur, miljø og friluftsliv

Naturen rundt oss, strandsonen, skjærgården og jordbruksarealene er viktige for å gjøre Hvaler kommune til et godt sted å bo. Hvalers unike kvalitet må bevares for fremtiden, først og fremst gjennom fremtidsrettet arealforvaltning.

Hvaler kommunes miljø- og klimaarbeid skal reflektere at vi har ansvaret for en nasjonalpark. En bærekraftig balanse må finnes mellom skadelig bruk og unødig vern. Gjennom Sandbakken miljøstasjon skal kommunen prioritere holdningsskapende arbeid, opplæring, kommunikasjon og service til innbyggerne.

Hvaler Arbeiderparti vil :

Hindre privatisering av strandsonen.

Ha byggeforbud for nye hytter. At kommunen – i samarbeid med grunneierne – sikrer bedre tilgjengelighet for allmenheten til friområder, badeplasser og svaberg, herunder bedre skilting/ merking av stier.

At nye bryggeanlegg tilpasses lokale behov, miljøet og strandsonen.

Styrke naturforvaltningen i kommunen.

Sørge for bærekraftig forvalting av naturressurser i samarbeid med frivillige organisasjoner og grunneierne. Det vil bl.a. innebære vedlikehold av ørretbekker, tiltak for å redusere antall grågås og aktiv forvaltning av vilt gjennom jakt. Vi ønsker at Hvaler Jeger- og Fiskerforening blir en høringsinstans i plansaker.

Ta vare på kulturminner og historiske kulturmiljøer i samarbeid med Kystmuseet og frivillige organisasjoner, som bl.a. Hvaler kulturvernforening.

At Hvaler kommune fortsatt skal ha en lederrolle i bruk av ny miljøvennlig energiteknologi, og at energiforbruket i offentlige bygg reduseres.

Prioritere miljøvennlige biler ved anskaffelse av kommunale kjøretøy. Det skal legges til rette for ytterligere ladepunkter for el-biler på sentrale steder i kommunen.

At det skal legges til rette for pendlerparkering langs fylkesvei 108.

Prioritere god tilrettelegging for gående og syklende i all planlegging, spesielt for å sikre skoleveier.

Styrke kollektivtilbudet bl.a. ved bedre Flexx-busstilbud og nattbuss i helgene.

Arbeide for å redusere bruken av unødvendig plast, og arbeide for å erstatte engangsplast med bærekraftige alternativer.

Støtte arbeidet med å finne tiltak for håndtering av plast i havet.

Prioritere en fortsatt miljø- og klimavennlig håndtering av avfall, og søke samarbeid med andre kommuner og aktører der dette er naturlig og mulig.

Prioritere fellesskapsinteressene i planarbeidet, og sørge for at kommunen er den    som setter premissene for Hvalers videre utvikling.

Er du enig med Hvaler Arbeiderparti om Klima, natur, miljø og friluftsliv?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker