Rødgrønn Platform 2019-2023

Rødgrønn platform 2019-23, Hvaler Ap, Sv, Sp og Mdg

Hvaler Arbeiderparti. Hvaler Sosialistisk Venstreparti, Hvaler Senterparti, Hvaler Miljøpartiet de grønneDet skal være godt og trygt å bo på Hvaler. Det er viktig å ha et sterkt felleskap som sørger for felles velferd og mindre forskjeller blant folk.

Det er hensyn til naturmiljø, kulturminner/-landskap og jordvern som skal vektlegges i prioriteringer for arealbruk. Med flest rødlistearter i landet er det viktig at Hvaler har fokus på biomangfold og naturverdier.

Vi står sammen for en grønnere hverdag på Hvaler. Med små endringer i hverdagen kan vi sikre en mer bærekraftig fremtid. Vi skal satse på energismarte produkter og løsninger og stimulere til økt oppmerksomhet, engasjement og godt samarbeid om verdien av grønne arbeidsplasser.

Klimahensyn og bærekraft er en del av vår fremtidsstrategi.

Vi mener at Hvaler skal være en egen kommune.

Det skal være boplikt på Hvaler.

Innbyggere og hytteeiere skal betale det samme i eiendomsskatt som i dag.

Ung på Hvaler

Vi skal jobbe for å finne løsninger på boligmarkedet som gjør det enklere for unge mennesker å etablere seg på Hvaler. Hvaler skal ha større fokus på målgruppen yngre voksne for å tiltrekke seg flere barnefamilier og unge fastboende.

Skole og barnehage

Hvaler skal ha en god skole og SFO. Mange nok lærere og andre kvalifiserte voksne er viktig for å gi alle trygghet i skolehverdagen. Elever med spesielle behov, skal som alle andre, ha mulighet til å utvikle seg i sitt eget tempo. Det skal tilrettelegges for at barna som vokser opp på Hvaler har kunnskap og kjennskap til sammenhengen fra jord til bord gjennom etablering av skolehager i barnehagene og på skolene.

Vi ønsker å beholde dagens 3 kommunale barnehager.

Pleie og omsorg

Helse og omsorgstilbudet på Hvaler skal være av god kvalitet og gi innbyggerne trygghet.Hvaler skal ha god eldreomsorg.Vi ønsker å øke antall stillinger i omsorgssektoren.Vi skal sikre at mennesker med nedsatt funksjonsevne får et godt tilbud med muligheter for aktivitet og arbeid.

Vi ønsker døgnomsorg innen rus-og psykiatritjenester.

Kommunen som arbeidsgiver

Vi sier nei til konkurranseutsetting av kommunens tjenester. Vi skal jobbe for heltidsstillinger og vi vil ha et godt samarbeid med arbeidstakerne i kommunen.

Kultur

Kulturopplevelser gir livene våre innhold og binder oss sammen som mennesker og gjør livet godt å leve. På Hvaler har vi et mangfoldig kulturliv som vi skal støtte og bygge oppunder.

Kommunen skal samarbeide med lag og foreninger og legge til rette for all frivillighet som blomstrer på Hvaler.

Gang og sykkelsti

Vi skal jobbe for utbygging av gang- og sykkelstier langs Hvalerveien, fylkesvei 108 og fylkesvei 472 mot Utgårdskilen. Parallelt skal vi jobbe for alternative sykkelruter.

Vi skal finne en god løsning for fylkesveien gjennom Svanekil gård.

Naturopplevelser for alle

Alle innbyggere uansett funksjonsnivå skal sikres tilgang til naturområder.

Vi sier nei til økt privatisering av strandsonen.

Det er viktig å bevare kystkulturmiljøet og at estetikken blir tatt hensyn til i områder som har en spesiell egenart.

Vi ønsker å prioritere ulovlighetsoppfølging.

Næring

Vi ønsker et næringsliv og arbeidsplasser på Hvaler i tråd med Hvaler kommunes næringsstrategi, der det vektlegges stedstypiske - og småskala næringer.

Det skal satses på fremtidig utvikling av marine næringer på Hvaler.

Utgårdskilen er vårt hovedsatsingsområde.

Vi vil at Hvaler kommune i større grad bruker lokale aktører. Kommunale anbud utformes med tanke på mindre og lokale tilbydere. Ved valg av leverandører skal det være fokus på bærekraft, klimatiltak og bruk av lærlinger.

Andre prioriteringer

Vi ønsker ikke flere hytter på Hvaler. Vi skal vurdere om områder for nye hytter i dagens kommuneplanen tas ut ved neste rullering.

Er du enig med Hvaler Arbeiderparti om Rødgrønn Platform 2019-2023?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker